Ceny na Kubie

ceny_na_kubie

Ceny na… to najbardziej popularna seria na blogu. Zapraszam na kolejną odsłonę, tym razem pora na podsumowanie  cen na Kubie.

Zanim przejdę do konkretów chcę zapoznać Was z ogólnym finansowym planem naszej poróży. Po pierwsze, nie staraliśmy się za wszelką cenę oszczędzać. Głównym założeniem było zrobić z pieniędzy jak najlepszy użytek i nie skupiać się na liczeniu każdego peso i kombinowaniu gdzie by tu odrobinę zaoszczędzić. Chcieliśmy zobaczyć kawałek Kuby ale bez ciśnienia i mieć też czas na to żeby odpoacząć i ogólnie nigdzie się nie spieszyć. Dlatego zdecydowaliśmy się odwiedzić tylko trzy miejsca- Viniales, Hawanę i Varadero. Do samego końca rozważaliśmy jeszcze Trinidad ale ze względu na czas, który musielibyśmy spędzić w busie ( w dwie strony ponad 10 godzin) zdecydowaliśmy spędzić jeden dzień więcej na rajskiej plaży w Varadero.

Na Kubę nie zabiera się USD tylko EUR, ponieważ na przewalutowaniu dolarów sporo się traci. 1 EUR to około 1,15 CUC czyli peso convertible.Na Kubie funkjonuje również druga waluta CUP czyli peso cubano. 1 CUC = 25 CUP. W teorii CUP to lokalna waluta, CUC to waluta dla turystów, w praktyce wszystko się ze sobą miesza. Ponad 95% tranzakcji przeprowadzaliśmy w CUC, warto jednak mieć przy sobie kilkaset CUP przydatne np. podczas zakupów w niektórych sklepach.

1. Przed Wylotem.

Bilety na trasie Mediolan-Hawana- nieco ponad 400 EUR

Karta turysty- 25 EUR

Na Kubę nie potrzebujemy wizy ale bez karty turysty nie wejdzie się na pokład samolotu lecącego na Kubę. My swoje karty zamówiliśmy online. Na lotniskach podobno też czasem można je dostać. Przy zakupie wycieczki przez biuro podrózy, karta przeważnie jest już wliczona w cenę.

2. Jedzenie i napoje

-woda 1500 ml  1,5 CUC

-woda 500 ml 0,65 CUC ( w reaturacji od 0,45 do 1 CUC- tak, czasem jest taniej niż w sklepie obok 😀 )

-lokalny napój w puszce 0,8 CUC

-piwo (puszka) 1 CUC

-małe piwo w butelce 1,50 CUC ( podczas naszego pobytu dostępe było tylko piwo z Dominkany)

-lokalna cola 1500 ml 1,50 CUC

-biały rHavana Club 350 ml 1,80 CUC

-śniadanie w casa particulares 5 CUC (trochę drogo ale śniadania są całkiem duże i smaczne)

-pizza od 3 CUC

-dania z owoców moża od 5 CUC (krewetki z ryżem) homary i całe zestawy od 13 CUC

-drinki w barze- Mojito, Cuba Libre od 1 do 3 CUC ( najtaniej było w Viniales)

-zapiekana kanapka z frytkami (całkiem spora) 2-4 CUC (znów najstaniej w Viniales)

3. Noclegi

Bardzo polecam spać w casas particulares, gospodarze zawsze byli mili, było czystko i czyliśmy się świetnie. Czasem małym problemem była bariera językowa ale Kubańczycy są bardzo komunkatywni więc mimo, że czasem na migi nie mieliśmy problemów z dogadaniem się.

Hawana:

Casa bardzo blisko dworaca Viazul– Bardzo tanio 13 EUR za noc ze śniadaniem, nasz autobus był wcześnie rano i ze śniadania zrezygnowaliśmy, idealny nocleg na odespanie podróży.

Hostal Habana Boulevard– Hostel w samym centrum Hawany, perfekcyjna lokalizacja, bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Standard zbliżony do 3 gwiazdkowego hotelu, na miejscu można zamówić coś do picia i jedzenia. Ten hostel to naszym zdaniem strzał w dziesiątkę dosłownie 3 minuty spaceru do Kapitolu.

Viniales:

Visite Villa Koki y Any– Mili gospodarze, nie mówiacy po angielsku, w razie potrzeby sąsiad przychodzi i pomaga. Świetne jedzenie, szczególnie homar- nie bójcie się ceny! Kolacja dla 2 osób (homar + danie wegetariańskie, masa dodatków) kosztowało nas tylko 15 CUC. Lokalizacja dla nietórych może być minusem. Do “centrum” Viniales jest jakieś 20 min spaceru. W praktyce dla nas to była okazja to zwiedzenia dodatkowego kawałka okolicy. Dzięki temu, że casa położona jest na uboczu mieliśmy okazję poobserwować życie mieszkańców kubańskiej wsi, które jest zaskakująco podobne do polskich wsi na końcu świata.

Varadero:

Domek w ogrodzie– jedyna miejsce, którego raczej nie polecam. Było czysto, gospodarze byli bardzo mili, śniadania smaczne. Ale lokalizacja kiepska. Na Varadero jedzie się dla plaży, z tej casy było na nią, aż 5 minut spaceru 🙂 Jak dla nas za daleko, po 2 dniach znaleźliśmy nocleg marzeń dosłownie na plaży w tej samej cenie. Jeżeli ktoś szuka spokoju i nie jest maniakiem plaż na pewno będzie zadowolony okolica jest spokojna do dyspozycji jest też taras z bujanymi fotelami. Cena jest również nieco wyższa niż w innych miejscach.

Vistamar – Casa marzeń! Jeżeli będziecie w Varadero nie szukajcie innego miejsca. Budynek znajduję się na samej plaży, gospodarze są super, mówią po angielsku no i cena 35 CUC za noc. My mieliśmy pokój z oddzielnym wejściem i prywatną łazienką i dostępem do salonu oraz tarasu z nieziemskim widokiem. Właściciele wynajmują też pokoje w częsci wspólnej, wtedy jedna łazienka jest na dwa pokoje. Dziadowskie hotele all anlusive zaczynają się w okolicach 100 CUC. Biorą pokój tutaj i jedząc do woli na mieście trudno wydać tyle ile kosztuje hotel dlatego zdecyodwanie odradzam szukanie hotelu (wcześniej braliśmy to pod uwagę). Warto dokupić śniadanie (5 CUC za osobę), śniadanie podawane są na tarasie.

ceny_na_kubie

Jeżeli nie macie jeszcze konta na Airbnb polecam je założyć. Rejestrując się tutaj dostaniecie 23 EUR do wykorzystania w tym serwiesie. Mi Airbnb przyzna 12 EUR do wykorzystania przy kolejnej rezerwacji 🙂

4. Transport

Do poruszania się między miastami wybraliśmy autobusy Viazul. Są w stosunkowo przystępnej cenie, punktualne i względnie wygodne. Ich największą wadą jest to, że są nieco wolne ale ogólnie transport na Kubie jest wolniejszy niż w Europie. Szybszą ale mniej wygodną opcją jest taxo collectivo. My z takiej taksówki nie korzystaliśmy, z opinii innych podórżnych mogę powiedzieć, że nie ma klimy, jest ciasno, przeważnie drożej niż busem i tak jak pisałem wcześniej nieco szybciej. Są jeszcze “lokalne” busy i pociągi ale słyszałem, że zdarzają się opóźnienia i awarię. Trzymając się naszej wizji wyjazdu zdecydowaliśmy się tym razem odpuścić minej pewny tranposport.

-Viazul Hawana-Viniales 12 CUC

-VIazul Hawana-Varadero 10 CUC

-Taksówka lotnisko- Hawana 25 CUC

-Coco Taxi (coś jak azjatycki tuc-tuc) centrum Hawany- dworzec Viazul 7-9 CUC

-Coco Taxi dworzec Viazul Varadero- nasza casa 5 CUC

Poświecając czas na szukanie i targowanie się taksówki na pewno można znaleźć taniej.

5. Inne

-wynajęcie roweru na cały dzień w Viniales 7,5 CUC ( cena wyjsciowa 10 CUC) rowery to totalny złom, w Polsce rower w takim stanie raczej za taką cenę można kupić. Naszemu znajomemu w trakcie wcieczki pękł łańcuch, do casy wrócił na bryczce 🙂

-cygara- kto mnie zna ten wie, że je uwielbiam. Z cygarami na Kubie jest jak z walutą. Można kupić cygara znanych marek dostępne na całym świecie. Zakupy najlepiej robić w La Casa del Havano- w starej fabryce Partagas tuż przy samym kapitolu. Tam mamy 100% pewności orginlności cygar, fachowe doradztwo i najlepsze ceny jakie spotkałem na Kubie (20-30% taniej niż w EU), nieco drożej jest w cygarowych sklepach w Viniales i Varadero. Drugą opcją są cygara dostępne tylko na lokalnym rynku robione z odpadów po cygarach premium- cena rynkowa to 1 CUP za cygaro czyli za pakiet 25 cygar 1 CUC. W praktyce dla turysty do trudne zadanie kupić je w takiej cenie, ja kupowałem je ulicznych sprzedawców w cenie 3-5 CUC za 25 sztuk czyli i tak śmiesznie tanio. Cygara te są brzydkie, robione maszynowo ale to wciąż prawdziwy kubański tytoń i wciąż przyzwoite cygara. Czasem są zaskakująco smaczne i co najbardziej mniej do nich zacheciło to brak możliwości kupienia ich w innym miejscu. Jest jeszcze trzeci rodzaj “cygar” podróby dla turystów, ceny są mocno zbliżone do tych w La Casa del Havano. Dominującą marką jest “Cohiba” tych wyrobów nie próbowałem i raczej nie polecam. Słyszałem, że często w tych cygarach pojawiają się rożnie “wypełniacze” zamiast tytoniu np. liście bananowca.

ceny_na_kubie

-autobus widokowy w Havanie z, którego można wysiadać i wsiadać przez cały dzień  10 CUC, zdecydowanie nie polecam

-godzinna przejażdżka starym kabrioletem po Hawanie 25 CUC (po lekkich negocjacjach ceny), bardzo polecam szczególnie na początku pobytu w mieście

-wstęp na koncert z muzyką na żywo 5 CUC, nie lubię muzyki na żywo więc jak dla mnie nuda i szopka pod turystów, pewni wielu osobom się spodoba

Nasz ponad dwu tygodniowy wyjazd kosztował około 2200-2300 EUR, nie jest to mało ale to i tak cena porównywalna z tygodniem all inclusive. Biorąć pod uwagę, że nie skupialiśmy się tym razem mocno na oszczędzaniu (na same cygara wydaliśmy około 100 EUR) uważam, że nie jest źle. Kuba nas oczarowała i na pewno jeszcze na nią wrócimy ale tym w kolejnych wpisach, a teraz wracam do obróbki zdjęć 🙂